Het belang van ademhalen

Waar je niet al inspiratie van kan krijgen! Vorige week was ik snipverkouden en liet ik overal waar ik was een spoor van volgesnoten zakdoekjes achter. Ik zat, lichtelijk gefrustreerd door mijn gebrek aan lucht, te denken over een onderwerp voor een artikel voor Ruiter in Evenwicht, toen het kwartje viel: lucht! De manier waarop je ademhaalt heeft veel invloed op je houding. Niet alleen tijdens het rijden, trouwens. Correct ademhalen vermindert de spanning in je lichaam. Hierdoor kan je beter meebewegen met je paard en gaat het rijden voor jullie beide makkelijker. Maar hoe doe je dat? 

Borstademhaling vs buikademhaling

Er zijn twee manieren om adem te halen: via je borst of je buik. Met borstademhaling haal je kort en oppervlakkig adem. Je ziet duidelijk je borstkas omhoog en naar voren komen als je inademt. Je gebruikt hiervoor de spieren tussen je ribben, je borstkas en schouders voelen gespannen. Deze manier van ademhalen gebruik je spontaan in stresssituaties of als je fysieke inspanning levert en kost veel energie.

Voor buikademhaling gebruik je je middenrif. Deze gaat naar beneden, zodat er in je borstholte meer ruimte ontstaat voor je longen. Door het zakken van je middenrif worden je organen naar voren gedrukt. Daardoor zet je buik zich uit als je inademt. Bij het uitademen komt je middenrif omhoog en wordt je buiik weer plat. Deze manier van ademen kost minder inspanning dan borstademhaling en werkt ontspannend en kalmerend. Buikademhaling gebruik je onder andere als je slaapt.

Oefening: voel het verschil

Voel het verschil eens terwijl je op een stoel zit. Ga rechtop zitten, met beide voeten plat op de grond. Leg een hand op je onderbuik en de ander op je borstkas. Wat voel je als je vanuit je buik ademhaalt en wat verandert er als je je ademhaling verplaatst naar hoog in je borstkas? Als je je ademhaling hoog hebt wordt je lichaam stijf en kan je minder goed meebewegen met je paard. Om ontspannen te kunnen zitten moet je vanuit je buik ademhalen. Concentreer je op de hand die op je buik ligt en laat hem naar voren bewegen door adem te halen. Ontspan. Voor buikademhaling hoef je zelf niet veel te doen. Als je het ritme eenmaal te pakken hebt zal het heel makkelijk gaan.

Adem ook in het zadel eens heel bewust een aantal keer heel rustig in en uit vanuit je buik en je zal merken dat je daar heel anders van gaat zitten dan wanneer je met je borstkas ademhaalt.

Angst, stress, druk paard? Adem met je buik!

Alle vormen van spanning verminderen als je je ademhaling laat zakken vanuit je borstkas naar je buik. Je eigen spanning als je angstig bent tijdens het rijden, zenuwen voor een wedstrijd, maar ook een druk en gespannen paard zal rustiger worden als je vanuit je buik ademhaalt. Ontspannen paardrijden begint met de juiste ademhaling. Wil je paard ergens niet langs? De kans is groot dat je onbewust je adem inhoudt of met je borstkas ademhaalt omdat je het zelf wat spannend vindt of je teveel focust op het enge object. Controleer in zo’n situatie altijd even of je wel met je buik ademhaalt.

Overgangen en oefeningen

Ook bij het rijden van overgangen en tempowisselingen is je ademhaling van belang. Adem uit bij een overgang terug in tempo of het halthouden. Je paard kan je hierdoor makkelijker dragen en zijn achterhand beter onder zijn lichaam plaatsen. Wil je het tempo versnellen, adem dan in als je de hulp geeft.

Hou je je adem in tijdens de galop? Heb je moeite met ademhalen in de draf? Oefen! Draaf over de hoefslag en concentreer je op je ademhaling. Stem je lichtrijden er op af. Hoeveel passen heb je nodig om een keer adem te halen? Twee? Kan je dat uitbreiden naar drie? Ook in de galop kan je je ademhaling afstemmen op het ritme van de gang. Hierdoor krijg je een vloeiend ritme in je eigen lichaam en dat van je paard.

Doen!

Ook als je in situaties zonder paard spanning en stress hebt is het nuttig om te zorgen dat je vanuit je buik ademhaalt. Buikademhaling brengt je hartslag omlaag en zorgt voor rust. Doen dus!

jstbrth

 

One thought on “Het belang van ademhalen

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *